ska jag köpa ett vidvinkel objektiv?




hejhopp.
nu tänkte jag tipsa om mitt vidvinkel objektiv.

det vidvinkelobjektivet jag har är ett sigma 10-20 mm 4-5.6. jag har inte haft det så länge men jag är redan kär i det. Jag köpte detta objektivet begangnat när jag köpte min nikon d300. jag visste först inte om jag skulle använda det jätte mycket eller om det mest hade stått på hyllan men det är så super bra till mycket!

vad är ett vidvinkel objektiv bra till? jag tycker det är bra till det mesta. att ha när man fotar landskap är jätteroligt! jag har ju tagit vinter bilder nu i vinter och de blir så mycket bättre känsla i bilderna med vidvinkel. 
att ha vidvinkel när man fota inomhus eller på olika event är också bra, så att an kan få med allt på bilden.


hur står skillnad är det mellan ett vidvinkel och ett normal objektv? det beror på hur mcyket vidvinel det är på objektivet. på mitt objektiv är det väldigt cyket vidvinkel jag tror knappt att man kan få mer vid vidvikel. om jag gämn för med mitt nikkor 40 mm macro objektiv som är ett fast objektiv så kan ni se hur stor skillnaden är på bilden under. 
på bilden sitter jag exakt samma ställe på båda bilderna. jag tycker verkligen om vidvinkel.




sm sagt så tycker jag att det är väldigt bra till allt men om man tycker om att fota när bilder så bör man skaffa ett 50 mm, 35 mm eller 40 mm objektiv innan man går på ett vidvinkel. 
funderar ni på att köpa ett vidvinkel men alla objektiv ni har kollat på är dyra så vill jag verkligen rekomendera detta. det finns både till nikon och canon och är inte lika dyra som orginal objektiven.

hoppas tipset var till hjälp.
om ni har några frågor är det bara till att slänga in en kommentar.

 
 
 
 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN




Är en tjej på 16 år som älskar att fotografera
och nu vill jag dela med mig av mina bilder
hoppas du gillar det du ser.

jag fotar med en nikon d300
läs om mn kamerautrustning här


Follow on Bloglovin