tips för ljusa bilder


många nybörjar fotografer tittar mycket på andra bloggar (precis som jag har gjort) och när jag gjorde de så undrade jag mycket om hur alla kunde få så ljusa och fina bilder. jag tyckte själv att mina bilder blev gråa och tråkiga.. om du känner igen dig så borde du läsa vidare detta inlägg för nu kommer jag skriva olika tips för att få ljusa fina bilder på.
 
 
* Objektiv - Ditt objektiv har storbetydelse i detta fallet. För att kunna få ljusa bilder borde du ha ett objektiv som har lågt bländartal, ex 2.8 eller 1.8. För ju lägre tal man har ju ljusare kan bilden bli. 
 
* Exponera - Jag gör det på alla mina bilder. Jag över exponerar dom. Det innebär att kameran gör så att bilden blir lite ljusare än vad det är i verkligheten. Ibland får man exponera mer och ibland mindre. Det beror på vilken sits man sitter i.
 
* Rätt tillfälle - Man måste fota vid rätt tidpunkt på dagen för att få det fina och matta ljuset i sina bilder. Att fota mitt på dagen är verkligen ingen bra ide (oftast). Man får hårda skuggor och det blir VÄÄÄldigt ljust i ansiktet om man fotar porträtt. Man ska alltså fota innan klockan 12 på dagen eller efter klockan 6 på kvällen. då är ljuset mjuk och i en fin färg ton.
 
* Inomhusfotografering - Fotar du inomhus behöver du mycket ljus för att få till de fina färgerna och de ljusa bilderna. Du kan fota vid stora fönster eller kanske fota vid ytterdörren med dörren öppen så man får NATURLIGT ljus, det är viktigt. Så fota vid naturligt ljus och va vid vita väggar för de perfekta bilderna inomhus. 
 
* Sista fixet - Det är photoshop. Det är sista utvägen om bilden blir dålig eller om det blev lite för lite ljus. Då kan man alltid gå in på kurvor och dra upp kurvan lite så att bilden blir ljus och fin. komihåg att inte överdriva ljuset. 
 
 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN




Är en tjej på 16 år som älskar att fotografera
och nu vill jag dela med mig av mina bilder
hoppas du gillar det du ser.

jag fotar med en nikon d300
läs om mn kamerautrustning här


Follow on Bloglovin