Hur utvecklas man som fotograf?

 
Jag är absolut ingen proffsfotograf men jag tänkte berätta om de saker jag har gjort för att utvecklats som fotograf och vad jag tänker göra i framtiden för att bli ännu bättre.
Detta kan vara bra tips till er nybörjar fotografer som vill ta sitt intresse för fotografering till en högre nivå.
 
Lära sig kameran.
Detta är A.O för att kunna utvecklas. Jag vet att många fotar i AUTO läget, det är en bra början men om du gjort det ett tag borde man gå steget längre och fota manuellt eller halv manuellt. 
Att kunna alla knappar på kameran är också en bra sak. Det flesta får med en manual till kameran och jag säger inte att ni ska läsa hela (det kan dock vara bra att göra det) för det är väldigt tråkigt. Men om det är en knapp du inte förstår så slå upp den i manualen!
 
Ta insperation från andra.
Jag läser mycket bloggar och får mycket insperation från andra fotobloggar. Man bör aldrig göra en bild exakt likadan men att ta insperatin från någon är alltid bra. Man ska inte jämnföra sig med andra bloggar och med andras bilder. Dem kan ha fotat mycket längre än er och lärt sig mcyket mer. Så ta insperation, lägg din egna touch i bilden men jämnför dig inte med dom andra.
 
Våga prova och misslyckas.
Utan detta utvecklas man aldrig. Misslyckas man med en bild så får man titta på bilderna och se varför det inte blev som man ville och göra om det igen tills det blir rätt.
Alla misslyckas. Även dom bästa. När jag fotar kan jag ta flera hundra bilder men det är bara en del som blir bra och det är bara dom som jag sparar. så det är bara att öva, öva, öva.
 
Bestäm vad du ska fota.
Innan du går ut och fotar eller tänker ta lite självporträtt ska man alltid tänka ut vad det är man vill fota och hur man vill göra det, det är då bilderna blir som bäst. Man kan titta lite på andra bilder och få ideer från dom.
Om man bara går ut och fotar lite allt möjligt är det ofta så att de flesta bilder inte blir som man vill. Detta var något jag gjorde mycket innan men nu bestämmer jag mig för till exempel fota blommor och då lägger jag all fokus på det.
 
KOM IHÅG.
Det är inte utrustningen som gör bilden och gör alltid dina bilder till DIN bild och försök inte efterlikna andra. så blir du bättre fotograf, genom att vara dig själv.




Kommentarer
Heart Louise - Elsalouise.blogg.se

Fin blogg du har! :)

Svar: tack detsamma :)
rebecca nordberg

2013-03-20 @ 20:56:52
URL: http://elsalouise.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihÂg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
TILLBAKA TILL STARTSIDAN




Är en tjej på 16 år som älskar att fotografera
och nu vill jag dela med mig av mina bilder
hoppas du gillar det du ser.

jag fotar med en nikon d300
läs om mn kamerautrustning här


Follow on Bloglovin